Suplementy diety – brać czy nie ?

Od dłuższego czasu można zaobserwować wzrost zainteresowania suplementami diety. Z jednej strony producenci prześcigają się w udowadnianiu skuteczności ich produktów poprzez agresywną reklamę i wszelkiego rodzaju promocje. Z drugiej  –mamy coraz bardziej przetworzoną żywność, pozbawianą wartości odżywczych, witamin i minerałów. W związku z tym dostarczamy je z zewnątrz. Na zwiększone spożycie suplementów diety  ma również niebagatelny wpływ sytuacja związana z pandemią. Wszyscy chcą dbać o dwoją odporność. Zaopatrujemy się więc w całą masę środków, często zupełnie niepotrzebnych i niestety nieskutecznych.

Suplement a lek

Można znaleźć wiele informacji dotyczących różnic między suplementem a lekiem. Dla przypomnienia: leki to substancje, które mają za zadanie leczyć organizm lub zapobiegać chorobom. Suplement diety to preparaty, które w swoim składzie zawierają wysoko skoncentrowane składniki. Występują one zarówno w niektórych lekach jak i w odpowiednio zbilansowanej diecie. Nie działają jednak leczniczo na organizm. Są one po prostu uzupełnieniem codziennego jadłospisu. Suplementy diety muszą być zapakowane w sposób, który umożliwia określone przez producenta dawkowanie.

Główną zasadniczą różnicą pomiędzy lekiem a suplementem diety jest to, że leki są dokładnie przebadane. Kontroluje je Główny Inspektorat Farmaceutyczny, czego nie można powiedzieć o suplementach diety. Nie trzeba ich badać przed wprowadzeniem na rynek ani potwierdzać skuteczności i bezpieczeństwa… Zostawię ten temat bez dalszego komentarza.

Na rynku dostępne są produkty suplementacyjne godne uwagi i polecenia. Ich wytwarzaniem zajmują się firmy, np. farmaceutyczne, które produkują leki. Na jakość suplementów może rzutować również doświadczenie danej firmy i jej kapitał, który jest przeznaczany na ciągły rozwój i badania.

Kiedy suplementacja ma  sens ?

  • Wtedy, kiedy wiemy, że mamy niedobory lub bardzo intensywną pracę/aktywność fizyczną np. zawodowi sportowcy.

Pewnym tutaj przykładem może być witamina D3 (ta słoneczna). W naszej szerokości geograficznej przez połowę roku (najczęściej od października do końca marca) mamy zbyt małą ilość dni słonecznych. Są one niezbędne do zsyntezowania tej witaminy w naszej skórze. Najlepiej jednak podczas zwykłego badania krwi sprawdzić sobie poziom witaminy D (badamy poziom metabolitu 25(OH).

  • Wtedy, kiedy jesteśmy na ujemnym bilansie kalorycznym lub diecie redukcyjnej.

Osoby, które od dłuższego czasu się odchudzają, z pewnością nie będą dostarczały wystarczającej ilości makroskładników, witamin/minerałów lub zdrowych tłuszczów. W takiej sytuacji suplementacja może okazać się pomocna.

Osoby na ujemnym bilansie kalorycznym mogą skorzystać z suplementacji, np. białka w proszku lub kwasów omega-3.

Na co zwrócić uwagę przed kupnem suplementów diety ?

Należy szczególnie zwrócić uwagę na to, co znajduje się w składzie danego suplementu. Skład to nie tylko zawartość, czyli np. jaka ilość witamin znajduje się w witaminie. To, z czego się składa otoczka tabletek oraz jakie są substancje dodatkowe (wypełniacze, przeciwzbrylacze czy barwniki) użyte do wyprodukowania danego suplementu, jest równie istotne. Chcemy bowiem mieć pewność jako klienci, że dostarczamy do organizmu tylko i wyłącznie substancje niezbędne i nieszkodliwe. Niestety, ale wielu producentów często mydli nam oczy, przekonując do „cudownych właściwości” ich produktów. Jak  się potem okazuje przy produkcji konkretnego suplementu użyto, np. dwutlenku tytanu, a jak wykazały niektóre badania, może on  mieć negatywny wpływ na mikroflorę jelitową.

Ze swojej strony chciałbym powiedzieć, że absolutnie nie zniechęcam do korzystania z tego typu „żywności”. Jako osoba bardzo aktywna, spożywam suplementy diety w postaci np. witamin, białka oraz tłuszczów omega-3 w celu uzupełniania mojej codziennej diety. Moim celem jest uświadomienie, abyśmy baczniej zwracali uwagę na to, jakie suplementy kupujemy. Czy faktycznie są one nam potrzebne? Jeśli już decydujemy się na wsparcie naszego organizmu  suplementami diety, wybierajmy producentów o ugruntowanej pozycji na rynku, znanych, a nie firmy „krzak”.

Na pierwszym miejscu zawsze znajduje się nasze zdrowie. Pamiętajmy o aktywności fizycznej, pełnowartościowej i dobrze zbilansowanej diecie oraz odpowiedniej regeneracji psychofizycznej (odpowiednia długość snu).Wtedy będziemy zdrowi i pełni energii, niezależnie od pory roku czy mody na suplementy 🙂 .